Wij hebben de afgelopen maanden ondervonden, dat
er nog veel werk te doen is voor we echt één Europa zijn. Mijn man en ik werken
allebei als zelfstandige. We wonen in de grensstreek en dat betekent ook dat we
zowel Nederlandse als Belgische klanten hebben. Voor mij op zich niet zo'n
probleem omdat ik bijvoorbeeld een telefoon heb waar ik een Nederlandse
sim-kaart en een Belgische sim-kaart in kan doen.
Maar mijn man heeft eigenlijk bijna alleen maar
Nederlandse klanten, dus wilde hij een Nederlands GSM-abonnement afsluiten. Ook
om te voorkomen dat hij niet online kan zijn wanneer hij bij een klant niet
gebruik kan maken van het internet of wifi. Dus, op naar een telecomwinkel. Een
mooie telefoon uitgezocht die aan alle wensen voldeed en dan alle gegevens voor
een abonnement doorgeven. Dat dachten wij althans. Het blijkt dat je helemaal
geen telefoonabonnement kan afsluiten wanneer je in België gevestigd bent.
Ondanks dat we een Nederlands paspoort en een Nederlandse bankrekening hebben!
Dit zou toch simpeler moeten kunnen. Je kunt wel op een Nederlands adres (als
je bv. familie hebt in Nederland) een abonnement afsluiten, maar dan kun je de
kosten weer niet opgeven als beroepskosten....
Nog een voorbeeld. We wilden een laptop
bestellen van een bepaalde merk en type. Van dit merk bestaat alleen een
webshop in Nederland. Wil je hem in België bestellen, dan moet je weer naar een
verdeler toe. Want via internet bestellen, dat gaat niet. En dan moet je nog
maar afwachten of die verdeler wel open is op de dag dat jij langs kunt gaan.
Ook dat is geen vanzelfsprekendheid in België. En als het wel lukt om in
Nederland te bestellen, wordt het vaak niet geleverd in België of is de BTW
niet aftrekbaar.
Dus, ook al zijn we buurlanden, er kan nog heel
veel verbeterd worden om het voor ondernemers makkelijker te maken om zaken te
doen in verschillende landen.
Thu, 26 February