communicatieadvies & copywriting

uw partner voor succesvol communiceren met uw klanten

Eén Europa?

Wij hebben de afgelopen maanden ondervonden, dat er nog veel werk te doen is voor we echt één Europa zijn. Mijn man en ik werken allebei als zelfstandige. We wonen in de grensstreek en dat betekent ook dat we zowel Nederlandse als Belgische klanten hebben. Voor mij op zich niet zo'n probleem omdat ik bijvoorbeeld een telefoon heb waar ik een Nederlandse sim-kaart en een Belgische sim-kaart in kan doen.
Maar mijn man heeft eigenlijk bijna alleen maar Nederlandse klanten, dus wilde hij een Nederlands GSM-abonnement afsluiten. Ook om te voorkomen dat hij niet online kan zijn wanneer hij bij een klant niet gebruik kan maken van het internet of wifi. Dus, op naar een telecomwinkel. Een mooie telefoon uitgezocht die aan alle wensen voldeed en dan alle gegevens voor een abonnement doorgeven. Dat dachten wij althans. Het blijkt dat je helemaal geen telefoonabonnement kan afsluiten wanneer je in België gevestigd bent. Ondanks dat we een Nederlands paspoort en een Nederlandse bankrekening hebben! Dit zou toch simpeler moeten kunnen. Je kunt wel op een Nederlands adres (als je bv. familie hebt in Nederland) een abonnement afsluiten, maar dan kun je de kosten weer niet opgeven als beroepskosten....

Nog een voorbeeld. We wilden een laptop bestellen van een bepaalde merk en type. Van dit merk bestaat alleen een webshop in Nederland. Wil je hem in België bestellen, dan moet je weer naar een verdeler toe. Want via internet bestellen, dat gaat niet. En dan moet je nog maar afwachten of die verdeler wel open is op de dag dat jij langs kunt gaan. Ook dat is geen vanzelfsprekendheid in België. En als het wel lukt om in Nederland te bestellen, wordt het vaak niet geleverd in België of is de BTW niet aftrekbaar.

Dus, ook al zijn we buurlanden, er kan nog heel veel verbeterd worden om het voor ondernemers makkelijker te maken om zaken te doen in verschillende landen.